Mașina clasică versus mașina electrică

Industria auto s-a dezvoltat destul de mult și oferă șoferilor mașini echipate cu sisteme din ce în ce mai sofisticate. Cu o gamă atât de vastă de opțiuni, alegerea mașinii potrivite este o adevărată provocare. Mulți visează să dețină un autoturism care să fie sigur, elegant, accesibil, confortabil și ecologic. În contextul acestor aspirații, mașinile electrice au devenit o alternativă tot mai atrăgătoare. Numai că și în jurul lor au apărut o serie de mituri și controverse care îi descurajează pe potențialii cumpărători.

Achiziția unei mașini poate fi o adevărată provocare în contextul abundenței de opțiuni care domină industria auto. Astăzi, mașina trebuie să fie sigură, elegantă, accesibilă ca preț, confortabilă, dar și prietenoasă cu mediul înconjurător. În acest context, o alternativă atrăgătoare poate fi mașina electrică. Numai că și în jurul acesteia au apărut o serie de mituri care îi determină pe potențialii cumpărători fie să amâne, fie să renunțe la decizia cumpărării. Cozmin Mihăiescu este membrul unui club al posesorilor de mașini electrice.
Înainte să-și cumpere autoturismul, el s-a documentat corespunzător ca să afle care sunt avantajele și dezavantajele unei astfel de mașini.
Pentru că sunt o mulțime de mituri legate de mașinile electrice, dumneavoastră spuneți că sunt mai ecologice decât celelalte mașini. Vă referiți și la bateriile lor după ce nu mai funcționează?

„Da, este un mit greșit acesta. Că mașinile electrice ar polua foarte mult în etapa de producție. Pentru că acum asta au scos. Dom’le, când se produc bateriile pentru mașinile electrice, se poluează foarte mult. Baterii se folosesc și la telefoanele mobile și totuși le folosim. Se folosesc practic în orice echipamente mobile din momentul de față. Poluarea de la producerea unei mașini electrice este oarecum comparabilă cu poluarea de la producerea unei mașini combustie internă. Numai că mașinile electrice, după ce sunt produse, poluează extrem de puțin și mai ales nu poluează aproape deloc în oraș, acolo unde respirăm cu toții. Prin urmare, m-ați întrebat de durata de viață a bateriei. Mașinile electrice au garanția bateriei de 8 ani. Dacă în acești 8 ani se întâmplă ceva, producătorul înlocuiește gratuit bateria. Nu se înlocuiește complet bateria veche. Bateria veche se repară. Bateriile mașinilor electrice sunt compuse din câteva mii. Spre exemplu, această mașină are 4800 de baterii micuțe puse una lângă alta. Dacă s-a defectat bateria, nu se aruncă toate 4000 și ceva.
Se scoate modulul stricat și se înlocuiește cu altul. Bateriile mașinilor electrice se reciclează în proporție de peste 95% în momentul de față. Deci, sunt mituri acestea că bateriile poluează foarte mult după. Ce nu este? Nu țin cont în acele comparații pe care le fac între mașinile cu combustie internă și mașinile electrice. Primim poluarea. Nu țin cont de faptul că mașinile cu combustie internă nu poluează doar prin arderea combustibilului și emisia de noxe în atmosferă în oraș. Poluează de la extracția petrolului, transportul lui până la rafinărie. Rafinarea petrolului este foarte poluantă. După ce s-a obținut combustibilul, transportul lui către benzinării de asemeni este poluant și implicit funcționarea benzinăriilor. Deci, este un ciclu foarte lung de poluare al mașinilor cu combustie internă.”

Printre dezavantajele mașinilor electrice trecute în revistă de alți specialiști din domeniul industriei auto, se numără costul de achiziție considerat ridicat, defecțiunile rare dar scumpe, distribuirea neuniformă pe teritoriul mașinii, a stațiilor de încărcare și disponibilitatea încă redusă a modelelor.

Autor

  • Oana Șlemco

    Oana Șlemco este absolventă a Facultății de Administrație Publică și a Facultății de Litere și Științe ale Comunicării, din cadrul Universității „Ștefan cel Mare” Suceava. Lucrează în presă de aproape 20 de ani, unde activează ca redactor, comentator, realizator de emisiuni, însă cel mai mult îi place când se află pe teren, între oameni. Este convinsă că jurnalismul care apără binele comun nu a murit în ziua în care au apărut rețelele sociale online. Crede că rolul jurnalistului este să lupte pentru restabilirea realității și abordează teme cu miză comunitară. Valorile care îi ghidează activitatea profesională sunt transparența - care presupune să i se ofere publicului șansa să monitorizeze procesul de colectare, raportare, prezentare şi diseminare a informaţiilor - și responsabilitatea, care înseamnă asumarea consecințelor deciziilor și faptelor. În anul 2008, a primit premiul pentru publicistică al Fundaţiei Culturale a Bucovinei. În 2013, a câștigat o bursă „Euromonitor pentru excelență” și a făcut un stagiu de pregătire în redacție RFI de la Bruxelles. În 2016, a primit premiul pentru categoria jurnalism în cadrul campaniei „Oamenii Timpului”. În 2020, a primit premiul cel mare „Cu onestitate despre sărăcie”, acordat de Asociația „Renasis”.

Add your comment

Adresa ta de e-mail nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Prin continuarea utilizării acestui site, ești de acord cu utilizarea fișierelor de tip cookie. mai multe informații

Politicile cookie de pe acest site permit utilizarea fișierelor de acest tip pentru a îmbunătăți experiența de navigare. Prin continuarea utilizării acestui site fără modificarea setărilor sau dai click pe ”Accept” sunteți de acord cu această prevedere. Vă puteți răzgândi și vă puteți modifica opțiunile privind aprobarea oricând, revenind la acest site.

Close