Industria auto s-a dezvoltat destul de mult și oferă șoferilor mașini echipate cu sisteme din ce în ce mai sofisticate. Cu o gamă atât de vastă de opțiuni, alegerea mașinii potrivite este o adevărată provocare. Mulți visează să dețină un autoturism care să fie sigur, elegant, accesibil, confortabil și ecologic. În contextul acestor aspirații, mașinile electrice au devenit o alternativă tot mai atrăgătoare. Numai că și în jurul lor au apărut o serie de mituri și controverse care îi descurajează pe potențialii cumpărători.
Achiziția unei mașini poate fi o adevărată provocare în contextul abundenței de opțiuni care domină industria auto. Astăzi, mașina trebuie să fie sigură, elegantă, accesibilă ca preț, confortabilă, dar și prietenoasă cu mediul înconjurător. În acest context, o alternativă atrăgătoare poate fi mașina electrică. Numai că și în jurul acesteia au apărut o serie de mituri care îi determină pe potențialii cumpărători fie să amâne, fie să renunțe la decizia cumpărării. Cozmin Mihăiescu este membrul unui club al posesorilor de mașini electrice.
Înainte să-și cumpere autoturismul, el s-a documentat corespunzător ca să afle care sunt avantajele și dezavantajele unei astfel de mașini.
Pentru că sunt o mulțime de mituri legate de mașinile electrice, dumneavoastră spuneți că sunt mai ecologice decât celelalte mașini. Vă referiți și la bateriile lor după ce nu mai funcționează?
„Da, este un mit greșit acesta. Că mașinile electrice ar polua foarte mult în etapa de producție. Pentru că acum asta au scos. Dom’le, când se produc bateriile pentru mașinile electrice, se poluează foarte mult. Baterii se folosesc și la telefoanele mobile și totuși le folosim. Se folosesc practic în orice echipamente mobile din momentul de față. Poluarea de la producerea unei mașini electrice este oarecum comparabilă cu poluarea de la producerea unei mașini combustie internă. Numai că mașinile electrice, după ce sunt produse, poluează extrem de puțin și mai ales nu poluează aproape deloc în oraș, acolo unde respirăm cu toții. Prin urmare, m-ați întrebat de durata de viață a bateriei. Mașinile electrice au garanția bateriei de 8 ani. Dacă în acești 8 ani se întâmplă ceva, producătorul înlocuiește gratuit bateria. Nu se înlocuiește complet bateria veche. Bateria veche se repară. Bateriile mașinilor electrice sunt compuse din câteva mii. Spre exemplu, această mașină are 4800 de baterii micuțe puse una lângă alta. Dacă s-a defectat bateria, nu se aruncă toate 4000 și ceva.
Se scoate modulul stricat și se înlocuiește cu altul. Bateriile mașinilor electrice se reciclează în proporție de peste 95% în momentul de față. Deci, sunt mituri acestea că bateriile poluează foarte mult după. Ce nu este? Nu țin cont în acele comparații pe care le fac între mașinile cu combustie internă și mașinile electrice. Primim poluarea. Nu țin cont de faptul că mașinile cu combustie internă nu poluează doar prin arderea combustibilului și emisia de noxe în atmosferă în oraș. Poluează de la extracția petrolului, transportul lui până la rafinărie. Rafinarea petrolului este foarte poluantă. După ce s-a obținut combustibilul, transportul lui către benzinării de asemeni este poluant și implicit funcționarea benzinăriilor. Deci, este un ciclu foarte lung de poluare al mașinilor cu combustie internă.”
Printre dezavantajele mașinilor electrice trecute în revistă de alți specialiști din domeniul industriei auto, se numără costul de achiziție considerat ridicat, defecțiunile rare dar scumpe, distribuirea neuniformă pe teritoriul mașinii, a stațiilor de încărcare și disponibilitatea încă redusă a modelelor.