Inteligența artificială vs. meseriile viitorului din perspectiva unui cadru didactic

Tehnologii moderne precum inteligența artificială vor continua să evolueze rapid, impulsionate de experiențele din timpul pandemiei. Pe de o parte, avansul tehnologic va duce la dispariția unor meserii, pe de altă parte, vor exista noi oportunități pentru alte locuri de muncă. Prezentă în studioul “Prima ora”, directoarea unui colegiu de renume și-a exprimat punctul de vedere referitor la schimbările ce vor surveni pe piața locurilor de muncă.

În cadrul emisiunii ”Prima Oră”, directorul Colegiului Național ”Petru Rareș” Suceava a răspuns la o întrebare fierbinte: cum va influența inteligența artificială locurile de muncă actuale, dar și pe cele ale viitorului?

Oana Șlemco- jurnalistă Intermedia
“Și am să profit de experiența dumneavoastră și am să vă rog să le spuneți telespectatorilor noștri care sunt joburile, din punctul dumneavoastră de vedere, joburile viitorului. Dom’le, pentru ce să ne pregătim copii? Eu am un copil mic, are nici 3 ani, dar spre ce tinde societatea? Unde trebuie să apăsăm?”

Daniela Dungeanu- directorul Colegiului Național ”Petru Rareș” Suceava
“Dacă m-ați fi întrebat acum 3-4 ani, aș fi fost mai sigură pe răspuns. Aș fi spus IT, aș fi spus medicină, aș fi îndemnat absolvenții, cum o fac și acum, de altfel, să se îndrepte mai mult către politehnică pe cei cu preocupări reale, decât către programarea propriu-zis, IT-ul propriu-zis. Mie totdeauna ca profesor de fizică mi s-a părut că politehnica, secție legate puternic de IT, automatizări și calculatoare, electronică, telecomunicații, oferă deschidere mult mai mare, ulterior, la găsirea unui job decât strict IT-ul. De un an, doi încoace, de când a apărut această inteligență artificială, să spunem că și opiniile mele sunt în curs de tranziție. Încă nu m-am dumerit complet, ca să spun așa, care va fi locul nostru și care va fi locul inteligenței artificiale în viața noastră în viitor. Citesc foarte multe articole pe tema asta și văd că se pune foarte mult accent pe job-urile de creativitate, pe cele pe care nu le va putea înlocui, se spune deocamdată, inteligența artificială. Sunt apoi job-urile acestea de directe relaționare. Zilele trecute îmi spunea un coleg că și-a întrebat elevii la clasă dacă ar prefera să fie, a fost o discuție formală, n-a fost un chestionar, n-a fost un formular, dacă ar prefera să fie învățați de inteligența artificială, să aibă un profesor robot în față. Și mi-a spus că peste 80% din ei au spus că nu. Ei își doresc interacțiunea cu profesorul. Și noi am simțit acest lucru în pandemie, când ei interacționau cu noi, interacționam cu ei, dar o făceau prin interacțiunea ecranului.”

Pe de altă parte, Daniela Dungeanu este de părere că profesorul cu vocație nu poate fi înlocuit de inteligența artificială, deoarece relația dascăl-elev se bazează foarte mult pe interacțiunea directă, ceea ce ajută la dezvoltarea inteligenței emoționale a tinerilor.

Daniela Dungeanu- directorul Colegiului Național ”Petru Rareș” Suceava
“Și cred că și meseria de profesor, nu trag spuza pe turta mea, are multe dezavantaje și le-am simțit și eu de-a lungul timpului, dar cred că meseria de profesor rămâne o meserie de viitor, pentru că nu știu când va putea să înlocuiască un robot interacțiunea aceasta umană, spirituală, inteligența emoțională pe care noi o putem dezvolta în copii și pe care nu știu dacă o va putea face în viitorul apropiat, inteligența artificială.”

Dezvoltarea accelerată a inteligenței artificiale va avea un impact puternic asupra unor meserii tradiționale, dar și asupra creării de noi roluri profesionale. În multe domenii, meserii bazate pe sarcini repetitive, cum ar fi operatorii de date, contabilitatea de bază, suportul tehnic, traducerea automată sau unele aspecte din transport și logistică, sunt din ce în ce mai expuse înlocuirii sau automatizării parțiale prin AI. Pe de altă parte, avansul inteligențe artificiale generative deschide noi oportunități de angajare în meserii care anterior nu existau sau erau mai puțin importante. Profesii precum analiștii de etică AI, inginerii AI, trainerii de algoritmi și specialiștii în AI explicabili devin din ce în ce mai necesare, alături de profesioniștii în siguritatea cibernetică, responsabilitatea socială a AI-ului precum și dezvoltatorii de modele care să includă creativitatea și interpretarea umană.

Autor

  • Televiziunea INTERMEDIA intră zi de zi în casele sucevenilor, botoșănenilor și nemțenilor cu o grilă diversificată de informații și emisiuni pentru toate gusturile.

    View all posts

Add your comment

Adresa ta de e-mail nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Prin continuarea utilizării acestui site, ești de acord cu utilizarea fișierelor de tip cookie. mai multe informații

Politicile cookie de pe acest site permit utilizarea fișierelor de acest tip pentru a îmbunătăți experiența de navigare. Prin continuarea utilizării acestui site fără modificarea setărilor sau dai click pe ”Accept” sunteți de acord cu această prevedere. Vă puteți răzgândi și vă puteți modifica opțiunile privind aprobarea oricând, revenind la acest site.

Close