Printr-un nou ordin al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), intrat în vigoare în Monitorul Oficial, comercianții sunt obligați să informeze în mod clar și vizibil consumatorii cu privire la reducerea cantității produselor preambalate, atunci când prețul acestora rămâne neschimbat. Această măsură, cunoscută sub numele de „shrinkflation”, are drept scop protejarea drepturilor consumatorilor și prevenirea practicilor comerciale înșelătoare.
Conform ordinului, mesajul de informare trebuie să fie afișat la raft în apropierea produsului respectiv timp de cel puțin 30 de zile de la data punerii în vânzare. Această perioadă este considerată suficientă pentru ca cei ce vor să cumpere să fie informați cu privire la modificările aduse produselor și să poată lua decizii de cumpărare în cunoștință de cauză. Nerespectarea acestei obligați legale se poate sancționa cu amenzi substanțiale.
Stelian Simeria- comisar șef OPC Suceava
„Ordinul 539 vine în întâmpinarea informării corecte a consumatorului și a eliminării unor practici comerciale înșelătoare. El presupune că, comerciantul este obligat la produsele care se scade gramajul dar se menține prețul să pună în același câmp vizual o plachetă cu fotografia produsului ,cu prețul același preț și cu gramajul scăzut. Legea se aplică în 30 de zile la publicare în monitorului oficial, deci 10 septembrie 10 octombrie.”
Începând cu luna iulie, magazinele din Franța sunt obligate să informeze clar și transparent clienții cu privire la produsele care au fost micșorate ca dimensiune și gramaj, fără ca prețul să scadă corespunzător. Această practică, cunoscută sub numele de ”shrinkflation”, a devenit din ce în ce mai răspândită în ultimii ani, determinând mulți consumatori să se simtă înșelați și să plătească mai mult pentru mai puțin. Magazinele vor trebui să afișeze în mod vizibil, fie pe etichete, fie prin alte mijloace de comunicare, informații clare despre produsele care au fost micșorate. Consumatorii vor putea astfel compara cu ușurință prețurile și cantitățile diferitelor produse și vor putea să aleagă varianta cea mai avantajoasă pentru ei.