Primarul Sucevei, Ion Lungu, a discutat cu președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștefan Roșeanu, despre introducerea trenurilor metropolitane pentru a rezolva problema traficului rutier, ținând cont că, indiferent de alte măsuri luate, aceasta nu poate fi rezolvată în totalitate. Planurile vizează crearea unor sisteme de transport eficiente, comode și ecologice, integrate în infrastructura urbană. Această inițiativă este susținută de lege, care permite municipiului Suceava să promoveze proiectul, având în vedere statutul său de nod urban și numărul de locuitori.
În ideea în care, indiferent câte măsuri vor fi luate pentru fluidizarea traficului rutier, rute alternative, parcări supraterane, sensuri unice, această problemă nu va fi rezolvată în totalitate, introducerea trenurilor metropolitane care să conecteze municipiul Suceava de localitățile limitrofe a fost discutată de primarul Ion Lungu cu președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștefan Roșianu.
Ion Lungu- primarul Sucevei
„De la zi la zi, traficul rutier crește, numărul de mașini crește și mai ales ca perspectivă, când vor vine autostrăzile, va fi trafic și mai mare în Suceava și în zonele metropolitane. Ca atare, eu zic că trebuie să actualizăm strategia noastră de mobilitate. Noi avem menționat în strategia de mobilitate trenul metropolitan, dar trebuie făcut detailat. Și sigur, așa, după cum am văzut în alte părți, pe unul din modele, se pot face aceste extinderi împreună cu… Asocierii cu CFR-ul, cu Consiliul Județean, aceste trenuri ușoare.”
Trenurile metropolitane sunt parte integrantă a infrastructurii de transport urban în multe orașe din întreaga lume, care oferă o modalitate eficientă, comodă și ecologică de deplasare pentru milioane de oameni zilnic. Trenurile metropolitane sunt sisteme de transport feroviar concepute pentru a asigura deplasarea eficientă a pasagerilor între orașe și suburbiile lor, sau între diferite zone ale acelui lume. Trenurile metropolitane sunt proiectate pentru a facilita călătoriile pe distanțe medii până la lungi în zone dens populate, cu opriri frecvente în puncte cheie din orașe și suburbii.
Ion Lungu- primarul Sucevei
„Nu inventăm noi roata. În occident, acest sistem de transport cu trenul metropolitan ușor este existent în toate capitalele și toate zonele metropolitane din occident. De fapt, ele reprezintă viitorul pentru trafic. Deci trebuie să combinăm transportul rutier cu transportul feroviar metropolitan.”
Conform legii, Municipalitatea Suceveană poate promova un astfel de proiect pentru că este nod urban și are peste 100 de mii de locuitori.
Ion Lungu- primarul Sucevei
„Ar fi variante la noi Suceava-Verești, care se deservească și toate localitățile limitrofe, comunele Salcea, Dumbrăveni, Udești, Fântânele. De asemenea, Suceava-Dărmănești. Suceava, Șcheia, Stroiești. Unii sunt căi ferate, este rută de circulație a trenurilor și ca atare ar putea fi depus un proiect în acest sens.”
Un astfel de proiect de trenuri ușoare ar putea fi dezvoltat de municipalitate în asociere cu CFR-ul și Consiliul Județean Suceava.
Tema trenurilor metropolitane se află pe agenda autorității pentru reformă feroviară din anul 2021, atunci când 12 localități din România au fost primele, care și-au arătat interesul pentru acest proiect. Este vorba despre București, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Oradea, Brașov, Sibiu, Reșița, Târgu Mureș, Alba Iulia, Constanța și Bacău. Un an mai târziu a avut loc o nouă întrunire pentru implementarea trenurilor metropolitane și suburbane de către autoritățile centrale și locale, preocupate de acest mijloc de transport sigur, eficient și ecologic. La întrunirea din 2022 au participat reprezentanții Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și cei ai direcției. Strategie și transport feroviar, precum și reprezentanții ai localităților interesate, mult mai puține de această dată. București, Brașov, Sibiu, Reșița și Alba Iulia.